Области научных интересов

Теоретические и эмпирические исследования Кокуриной И.Г. посвящены изучению фундаментальной роли смысловых отношений в мотивации совместной деятельности, изучению связи смыслов и стимулов, изучению связи эмоций и когниций в рамках авторской концепции мотивации совместной деятельности, изучению структуры смыслообразующих мотивов совместной деятельности, анализу смысла, как явления принадлежащего одновременно индивидуальной психике человека и явления, существующего в пространстве общественного сознания (содержание ноосферы по В.И.Вернадскому и Л.Н.Гумилеву). На основе авторской методики " Словарь" были проведены на протяжении 30 лет исследования до и после перестройки в России, в которых были получены устойчивые когнитивные(смысловые) индикаторы (индексы) , отражающие состояние эмоционального субъективного благополучия и неблагополучия личности в

мотивации совместной деятельности, а также другие индикаторы и характеристики человека в области трудовой деятельности.

Theory explicates the fundamental role of “relations” category in the analysis

of joint activity motivation. In addition to the traditional division of relations into

psychological and social ones, the importance of another dichotomy is substantiated,

namely: the attitude and the relationship. A special means-end relationship is singled

out which forms the framework of six meaningful motives of joint activity: creativity,

communication, pragmatics, cooperation, competition, achievement. The author

presents the model of motivation developed within the methodological paradigm of

psychological field and demonstrates its difference from the traditional individualistic

model of motivation based on (personal) attitudes. The study of the motivation for joint activities was carried out on samples collected in the USSR (1978 to 1983) and 30 years after the start of perestroika by M.S. Gorbachev (2008-2015). Subjective well-being (SB) was measured using different methods: "SD", E. Diener's questionnaire, Colquitt's questionnaire. Mental subjective well-being (MSW) was measured using the questionnaire of I.G. Kokurina - "Dictionary".

Ключевые слова: Ключевые слова: общение и деятельность; оценочные отношения и отношения зависимости; конкуренции и достиже- ния.; кооперации; прагматики; коммуникации; смыслообразующие мотивы совместной деятельности: преобразования; индивидуалистическая и коллективистическая модели мотивации; методологическая парадигма поля совместной деятельности; теория мотивации совместной деятельности; смысловые отношения / Key words: communication and activity; competition; cooperation; pragmatics; communication; achievement. T; the methodological paradigm of psychological field; theory of motivation of joint activity; meaningful relations; valuation relations (attitude) and the relations of dependence (relationship); individualistic e and collectivistic motivation model. A special means-end relationship is singled out which forms the framework of six meaningful motives of joint activity: creativity

Ключевые слова

Мотивация как детерминация поведения, мотиваторы и регуляторы поведения, энергетические источники мотивации; мотив и мотивировка; основные научные школы в изучении мотивации; психоаналитические и биоэнергетические концепции мотивации; социальный характер; комплексы и архетипы коллективного бессознательного, расщепленный архетип; зависимость и созависимость в отношениях; бихевиоральные концепции, стимул, среда, подкрепление, управление поведением, манипулятивные технологии; социальное поле, временная перспектива, общение и деятельность; мотив как предмет потребности и как отношение, отношение и социальная установка, отношение и направленность, оценочные и смысловые отношения, смыслообразующий мотив, совместная деятельность, мотивация как процесс образования смыслов деятельности, исследования мотивации совместной деятельности. Методы изучения мотивации в разных научных школах.

Motivation as determination of behavior, motivators and regulators of behavior, The energetic sources of motivation; motive and motivation; basic scientific schools in the study of motivation; psychoanalytic and bioenergetic concepts of motivation; complexes and archetypes of the collective unconscious, split archetype; dependency and codependency in relationships; behavioral concepts, stimulus, environment, reinforcement, behavior management, manipulative technologies; social field, time perspective; communication and activity; motive as a matter of needs and as an attitude, an attitude and social setting, attitude and orientation, evaluative and semantic relations, sense-forming motive, joint activity, motivation as a process of forming the sense of activity, research of motivation of joint activity. Methods of studying motivation in different scientific schools.