Аннотация:Аннотация. В результате НТР-3 осуществилось системно-информационное преобразова-ние культуры (С-ИК) и появилась революционная технология для деятельности человека в среде Интернета. Жизнь индивида среди инструментальных систем (ИС) проходит в непрерывном познании и в междисциплинарной деятельности (МежД). Цели образования усложняются. Специальность, профессионально воспринимаемая в границах гуманитарного мировоззрения (сознание жизни), требует естественнонаучного надпредметного опознания, востребован метасмысл (второе сознание) – знания о познании.
Бифуркация системы образования характерна завершением общеобразовательного обучения, деятельностью в динамике С-ИК, социальным проявлением – непрерывностью образования, новым существованием индивида – жизнью в науке. Уровень символиче-ской объективизация мысли нуждается в развитии познавательной естественнонаучной функции средством объективизации смысла на основе языка категорий (ЯК). Универ-сальное надпредметное обучение (УО) расширяет традиционное профессиональное обу-чение (ТО). Для этого необходимы:
• букварь смыслов абстракций ЯК для стратегической интеграции курсов образова-тельного пространства (ОП) в отношении цели – самоорганизации подсознания уча-щегося;
• пропедевтические курсы для тактической интеграции курсов при изучении предмета в отношении самоорганизации учащегося, определяемой смыслами (ОПС);
• личностное образовательное пространство смыслов (ЛОПС) для формирования адап-тивных путей в предмете, наследующих целостность мировоззрения ОП.
Приведены примеры метасмыслов, необходимых для УО и формируемых с помощью ОПС. Для развития учащегося на основании его познавательной возможности должна по-стоянно проявляться индивидуальная (адаптивная) забота о его ЛОПС.
Ключевые слова: системно-информационная культура, рациональное образование, надпредметность, сознание, универсальная алгебра, пропедевтический курс, универсаль-ное обучение, язык категорий, системный аксиоматический метод, интеллектуальная обу-чающая система.
PROPEDEVTIC COURSES DURING THE TIME OF CONTINIOUS LEARNING
V.I. Gromyko, MSU; N.S. Vasilyev, MSTU
Abstract. Era of system informational culture (SIC) has become as the result of the third scien-tific revolution. System activity takes place in instrumental systems (IS) of Internet environment. The era claims wider boundaries of student’s development fixing education aims sophistication. Instead of traditional making him familiar with view (perception) it requires now forming stu-dent’s outlook (identification) with understanding that natural science knowledge is of para-mount importance. Bifurcation in education is characterized by completion of general education role of learning, by requirement to make students ready for activity in becoming complicated full of science info sphere culture. It shows itself socially as continuous learning. There is also revo-lutionary change in person’s existence which is life in science. If take in consideration SIC dy-namic, continuous learning, person’s life in science then the next extensions of traditional pro-fessional education (PE) up to universal over subject tutoring (UT) are needed:
• ABC of senses for strategical integration of tutoring courses: movement to category lan-guage (CL) abstractions forms hierarchy of education space (ES) for student’s sub conscience self organization of his whole life level;
• propedevtic course for tactical disciplines integration: it forms hierarchy of senses (ESS) for self organization under studied subjects;
• personal education space of senses (PES): it conserves student’s notions integrity and his consistency in the process of making familiar with SIC senses, it uses adaptive paths of self organization in ES subject.
There are examples of tutoring work with subject in correspondence with suggested education model.
Key words: system-informational culture, education reform, rational education, rational con-sciousness, student’s development, universal algebra, notions’ senses, propedevtic course, uni-versal tutoring, category language, system axiomatic method, intellectual tutoring system.