Аннотация:Оценивание – сложный процесс, который многие годы осуществлялся интуитивно. Компетентностный подход требует разработки надежных методов и инструментов оценивания тех результатов, которые образовательный процесс должен обеспечить на «выходе». Задача этой статьи помочь школьным учителям овладеть методикой оценивания, которая разработана в рамках компетентностного подхода и показала свою состоятельность при разработке контрольно-измерительных материалов для Всероссийской олимпиады школьников, для олимпиад «Покори Воробьевы горы» и «Ломоносов», для летних вступительных испытаний, которые с этого года снова проводятся в МГУ.
Ключевые слова: компетентностный подход, методика оценивания, тестирование, надежность и достоверность теста, тесты избирательного типа, подбор дистракторов. свободно конструируемые ответы, формулировка задания, критерии оценивания.
Competence-based approach: methodological guidelines for the development of control and evaluation materials.
Abstract.
Assessment is a complicated process which for many years has been carried out intuitively. The competence-based approach requires elaboration of reliable methods and tools for the assessment of the educational process’s outputs. The purpose of this article is to help school teachers master the methods of assessment which had been elaborated within the framework of the competence-based approach and proved effective when preparing the control and evaluation materials for the All-Russia School Olympiad, the Olympiads “Conquering the Vorobievy Hills” and “Lomonosov”, and for the summer enrollment testing re-introduced this year at MSU.
Key words: competence-based approach, assessment methods, testing, validity and reliability of the test, choice tests, selection of distracters, freely constructed answers, task formulation, assessment criteria.