Аннотация:Предлагается проанализировать трактовку творчества П.Пикассо русским философом П.А.Флоренским. В этой связи ставится и рассматривается ряд культурологических вопросов. Среди них вопрос о специфике русского философского символизма: его отличие от западноевропейского иллюстрирует трактовка Флоренским проблемы четвертого измерения, которая активно осмыслялась в авангардном искусстве. Рассмотрен вопрос о специфике русского авангарда на основе исследований искусствоведа Д.В.Сарабьянова, его размышлений об идейной близости русского авангарда и философско-религиозной мысли начала ХХ века. Предлагаемая статья может быть расценена как некоторый вклад в развитие этой темы.
It is proposed to perform P. Picasso’s art interpretation by Russian thinker P.A. Florensky. In this respect a number of cultural issues raises and discusses. Among them the specifics of Russian philosophical symbolism and its difference from the West-European. It is well illustrated by Florensky’s views on the problem of fourth dimension, which is actively conceptualized in avant-garde art. The specifics of Russian avant-garde is also discussed based on art critic D.V. Sarabyanov research. He puts a question on the ideological proximity between Russian avant-garde and philosophical-religious thought of the early XXth century. The article can be considered as a certain contribution to the development of this theme.