Анализ научно-популярного дискурса как «корпусного» источника при формировании системы структурных моделей в обучении английскому языку для специальных целей (на примере работ Э. Хейвуда по политологии)тезисы доклада
Аннотация:В преподавании английского языка для целей академического взаимодействия требуется сформировать систему специфичных навыков, связанных с определенным набором признаков языковых жанров (напр., академическая презентация); с системой структурных моделей/«рамочных конструкций» для оформления высказывания и с грамматическими элементами, характерными для формализованного научного дискурса. Для структурной систематизации материала внутри единого практического занятия, а также для подбора гарантированно релевантного языкового материала нужно выбрать корпус научных текстов, отвечающих набору определенных критериев: аутентичности/релевантности для специализации и, кроме того, наличию элементов популяризации научного дискурса.
Ключевые слова: английский язык для специальных целей; научно-популярный дискурс; корпусный текст.
The analysis of “popularized” scientific discourse as a corpora da-tabase in establishing a system of structural models for teaching ESP
In teaching English for academic purposes it is essential to establish a system of specific skills for dealing with genre-based peculiarities (e.g., academic presentation), for building structural mod-els/sentence frames that form utterances - and special, discourse-specific formalized grammar structures. In order to arrange materials within a separate class systematically and to make sure that the language material is relevant, we ought to select scientific text corpora (databases) which satisfy the following criteria: authentici-ty/relevance and popularization of scientific discourse.
An optimal corpus text to meet these objectives for political science students is Andrew Heywood’s manual (“Politics”), combining precise topical/terminological relevance with elements of “popu-lar” style. The style exceeds the limits of scientific formality by im-plementing “alien”, stylistically non-neutral, “intentionally eclectic” elements, which, as we are going to demonstrate in the paper, are of great value in teaching ESP.
Key words: ESP; “popularized” scientific discourse; corpora data-base.