Аннотация:Система отношений (смысловых образований) и ценностей подростка, как важное звено многоуровневой регуляции поведения человека исследовалось на неосознанном, эмоциональном уровне и на уровне сознательного усвоения социальных норм и правил взаимоотношения. Обнаружено, что учащиеся с познавательной мотивацией отличаются большей согласованностью сознательно называемой и эмоционально переживаемой ценности. В группах учащихся с престижной мотивацией, конкурентной мотивацией и мотивацией аффилиации выявляются наименее согласованные оценки по характерным (в зависимости от ведущей мотивации) ценностям. Это является показателем конфликтной зоны, обуславливающей особенности развития личности в переходный период от старшего подросткового к юношескому возрасту. Development of learning motivation and sphere of values of senior school children.System of attitudes (semantic formations) and values of the teenager as the important part of multilevel regulation of behavior of the person was investigated at emotional (unconscious) level and at a level of conscious mastering of social norms and rules of mutual relation. It is revealed, that pupils with motivation by desire of knowledge show a greater coordination of meaningly named and emotionally experienced value. In groups of pupils with prestigious motivation, competitive motivation and motivation by social identification the least coordinated estimations on characteristic (depending on leading motivation) to values come to light. It is a parameter of the disputed zone causing features of development of the person in a transition period from the senior teenage to youthful age.