Легенда о короле Артуре: трансформация мифа в художественном произведении (на примере трилогии Б. Корнуэлла «Warlord Chronicles»)статья

Статья опубликована в журнале из перечня ВАК
Дата последнего поиска статьи во внешних источниках: 2 сентября 2020 г.

Работа с статьей

Прикрепленные файлы


Имя Описание Имя файла Размер Добавлен
1. Sapunova_chast_2.pdf Sapunova_chast_2.pdf 678,3 КБ 18 июля 2020 [sharapkova]

[1] Шарапкова А., Сапунова О. Легенда о короле Артуре: трансформация мифа в художественном произведении (на примере трилогии Б. Корнуэлла warlord chronicles) // Филология и культура. Philology and Culture. — 2020. — № 2. — С. 133–144. This paper analyses the transformation of the myth about King Arthur within the modern contextbased on the thorough linguistic analysis of the trilogy “Warlord Chronicles” by Bernard Cornwell. Ourmain task here was to show how the myth about King Arthur and the original image of the characterchange in fiction adapting to the worldview and ideals of contemporary society. The conceptual analysisallowed us to identify three constituent parts in the image of Arthur: warrior, ruler, human. A comprehensive linguistic analysis of the trilogy shows that the protagonist’s character changes as the plot unfoldsand each of the internal contradictions, upon which the image is based, intensifies; these changes aremanifested at the lexical and syntactic levels. The frequency of the linguistic means, used to portray themain character, shifts. A corpus analysis of the trilogy text confirms our conclusions about the ambivalence and internal inconsistency of the character, and provides the evidence that human prevails over theother two elements – warrior and ruler. It becomes the main source of the transformation of the legendary character and a means of the myth re-actualisation. [ DOI ]

Публикация в формате сохранить в файл сохранить в файл сохранить в файл сохранить в файл сохранить в файл сохранить в файл скрыть