Аннотация:Статья посвящена описанию коммуникативного стереотипа робота в детском кино. Выявлены характерные для данного стереотипа черты, формируемые направленным отбором языковых средств (вербальных и кинесических) на номинативном и коммуникативном уровнях. Показано, что коммуникативные поля соотношения позиций и личной сферы, активизируясь в речи, разрушают коммуникативный стереотип робота. Описаны эстетические эффекты умышленного отхода от него, радикального слома стереотипа и т.д. (вносящие как комические, так и трагические смыслы).
The article describes the communicative stereotype of robot in children’s movies.
It reveals the characteristic features of this stereotype, formed by the directional selection of language means (verbal and kinesic) on the nominative and communicative levels.
It shows that the communicative fields of the interrelation of positions and personal sphere, activating in speech, destroy the robot’s communicative stereotype. The article describes the aesthetic effects of deliberate withdrawal from it, a radical break of the stereotype (contributing both comic and tragic meanings), etc.