Аннотация:Работа посвящена эстетической нагрузке кинесических коммуникативных средств языка (поза, мимика, жест) в кино. Исследование выполнено в рамках направления семантического коммуникативного анализа звучащего языка. Доказывается существование феномена кинесической композиции в художественном кинодиалоге. Жестовая коммуникативная дорожка составляющая часть коммуникативной композиции, может рассматриваться изолированно. Показаны два возможных подхода к анализу: 1) исследование роли единственного избранного жеста в фильме или эпизоде и 2) полное описание кинесической дорожки с точки зрения семантики кинем и их эстетической функции.
The article describes the aesthetic charge of kinesic communicative means ( pose, facial expression, gesture ) in cinema.The research is carried out within the framework of semantic communicative analysis of the spoken language. It proves the existence of the kinesic composition phenomena in movie dialogue. The gestures’ communicative track, part of the communicative composition, can be studied separately. The paper shows two possible approaches to its analysis: 1) studying the role of a single elected gesture in a film or episode and 2) a complete description of the kinesic path from the point of view of kinemas semantics and their aesthetic function.