Аннотация:В статье исследуется проблема формирования, у детей, подросткового возраста эмоционального отношения к изобразительности и символике в музыке барокко. Изобразительность, символика и эмоции рассматриваются как три стороны музыкального содержания, которые в эпоху барокко находились на одинаково высоком уровне. На композиционном уровне изобразительность и символика в музыке И. С. Баха реализуются, посредством системы ограниченного числа музыкально-риторических фигур (одна из разновидностей мигрирующих интонационных формул). Их эмоциональное переживание в процессе восприятия рассматривается как условие понимания произведений И. С. Баха. Для формирования адекватного эмоционального восприятия данной музыки предлагается использование полихудожественного подхода к обучению детей, а в его рамках - интеграции модифицированных методов наглядности и сравнения. В качестве дополнительного дидактического материала рассматриваются специальные иллюстрированные издания Библии, адаптированные для детей. В ходе опытно-поисковой работы подтверждена правомерность представленных теоретико-методических положений и выявлена необходимость дополнить их элементами на базе информационных технологий.
Currently, the problem of formation in children adolescence emotional relationship to the pictorial and symbols in baroque music on the material of Bach's works in the conditions of establishment of an additional education is important. According to the theory of music content, one considers the depiction, symbolism and emotion as the three sides of the musical content, which in the Baroque era are at the same high level. Pictorial and symbols are the subjects of emotional experience. On the compositional level pictorial and symbols in music of Bach implemented through a system of a limited number of musical-rhetorical figures (one of the varieties of nugatory intonation formulas). One positions emotional experience in the perception of migratory intonation formulas Baroque music as a condition for understanding the works of J. S. Back. The adecquacy of this perception depends on the degree of ownership context of the era. To solve the problem of formation of adequate teaching of emotional perception of the music suggests the use of a poly art approach to teaching children, and under it - the integration of modified methods of visualization and comparison. Authors consider special illustrated edition of the Bible, adapted for children as an additional didactic material. During the development of research confirmed the validity of presented theoretical and methodological positions and highlighted the need to supplement these elements based on information technologies.