Аннотация:Peculiarities of Teaching the Disciplines of the Cultural Cycle in Language Departments.
The article is devoted to the peculiarities of teaching the disciplines of the cultural cycle in language departments of Russian universities. It reveals the basic aims and objectives of such disciplines, grounds the necessity of the interdisciplinary approach, of expanding the list of the studied countries and of including Russia into it, the role of visual aids, fieldwork and the development of the skills to work correctly with the information. The most productive types of instruction and interaction with the students are studied in detail, and the activity of the teacher in teaching such subjects is analyzed.
Key words:
Cultural Studies / Cultural Anthropology, foreign languages, cross-cultural communication competence, interdisciplinary approach, tolerance, personality-oriented approach, types of instruction, visual aids, fieldwork, working with information.
Статья посвящена особенностям преподавания дисциплин культурологического цикла на языковых факультетах российских вузов. В ней раскрываются основные цели и задачи таких дисциплин, обосновываются необходимость междисциплинарного подхода, расширения списка изучаемых стран и включения в него России, роль наглядного материала, полевых исследований и выработки навыков правильной работы с информацией. Подробно рассматриваются наиболее продуктивные виды обучения и взаимодействия со студентами, а также анализируется деятельность преподавателя в процессе обучения таким дисциплинам.
Ключевые слова:
Культурология, иностранные языки, межкультурная компетенция, междисциплинарный подход, толерантность, личностно-ориентированный подход, виды обучения, наглядные материалы, полевые исследования, работа с информацией.