Аннотация:Аннотация
Данное исследование посвящено сравнению двух моделей воспитания и образования знаковых представителей сербских королевских династий рубежа XIX и XX веков – Александра Обреновича и Александра Карагеоргиевича. Роль подготовки наследников престола рассматривается в контексте модернизации Сербии, в которой особенно важное значение играл династический фактор. В рамках исследования рассматриваются условия, в которых происходило становление будущих монархов: атмосфера в семье, образование, подготовка к будущему служению.
Abstract
The research is devoted to the comparison of two models of upbringing and education of the significant representatives of the Serbian royal dynasties of the turn of the XIX and XX centuries – Alexander Obrenovich and Alexander Karageorgievich. The role of preparation the heirs to the throne is considered in the context of the modernization of Serbia, in which the dynastic factor played a particularly important role. A research examines the conditions in which the formation of future monarchs took place: the atmosphere in the family, education, and preparation for future service.